Vid midsommartid 1912 köptes den första bilen till Junsele. Köparen var handlaren Erik Leonard Jacobsson i Krånge, född 1866 i Jönköpings län, och bilen själv var en Gregoire- automobil med tjugo hästkrafter. Några dagar senare skrev signaturen S i SollefteåBladet att Junseleborna alltid sett det lämpligt, i fråga om moderniteter och utveckling, ligga en hästlängd efter övriga ådalssocknar. Så även när det gäller fordonet automobil. Visserligen hade bilar tidigare genomsusat socknen både kors och tvärs, men ingen av dem hade varit stationerad här.
En månad senare kommer bil nummer två till socknen. Denna gång var det AB G& E Söderdahl, också i Krånge, som var ägare.
Hur var de allmänna vägarna i socknen? Jo, de beskrivs av ett gäng journalister som under våren 1912 reste i området. Deras bil råkade ut för en olycka vid Åkvisslan och resan fortsatte först då en reservbil anlänt. Framme vid gästgiveriet i Krånge, hos A. Svanström, prisade de vägarna inom socknen. Förklaringen påstods vara att det var kommunen själv och inte enskilda som hade hand om väghållningen.
Hastigheten för automobilen 1912 var inom tättbebyggt område dagtid satt till 20 km/tim. Efter mörkrets inbrott 15 km/tim. På allmän landsväg 30 km/ tim dag och 20 km/ i mörker.
Källor: SollefteåBladet våren och sommaren 1912.
/Ulla
Den 27 april 1915 fanns följande notis i Sollefteåbladet:
Automobiltrafiken.
Levi Kallin och Erik Jonsson, båda i Junsele, hava meddelats tillstånd att med automobilen A 3046 utöva yrkesmässig automobiltrafik. Levi Kallin har godkänts såsom automobilförare i trafiken.
Och nästa månad den 27 maj fanns följande meddelande:
Automobiltrafiken
Olof Gunnar Österlund, Krånge, Junsele, har meddelats tillstånd att med automobilen Y 235 idka yrkesmässig automobiltrafik, varjämte han godkänts som förare i trafiken.