 |
Vittror och annat oknytt
av Göran Stenmark
Vittrorna är ett väsen som ofta har fängslat folk,
framförallt i norra delarna av vårt land. Men vad är
nu en vittra? Jo, en vittra är ett väsen som mycket
påminner om människan, och de förekom oftast på
fäbodarna där de vallade sina kor och getter. De var
för det mesta osynliga, men kunde även ibland visa sig
för människor i något ärende. Vittrorna kunde vara
både goda och onda, hjälpte man dem fick man i regel
någon belöning och hjälp tillbaka. Kom man däremot
på ond fot med dem, kunde det sluta illa.
Ett sätt att känna igen vittror var på deras kor, som
var mindre än människornas, och på deras hundar som
skällde två gläfs i taget. Om man kastade en stålbit
över en vitterko, bröts förtrollningen, och man fick
behålla kon. Dessa kor kunde ge enorma mängder mjölk,
och så länge man hade en stäva av tillräcklig storlek
blev den alltid full av mjölk. Om man däremot bytte
stäva, fick man inget mera. För att skydda sig mot
vittror och annat oknytt högg man in s.k. vitterkors
uppe i röstena på bodar och andra hus.
Eftersom det i Junsele har funnits ett
50-tal fäbodvallar, har det också berättats en hel del
vitterhistorier här, och på en del fäbodar var man
speciellt drabbade av dem.
Dit kan räknas Krångeböndernas Hållbovallen, och
Bölens Rogsjöbodarna. På Hållbovallen, som låg på
andra sidan Röån bortom nuvarande Tågsjöberg, var det
så mycket vittror att när en gumma gick förbi där med
sin kälke, orkade hon inte dra den på grund av allt
oknytt som hängde sig på.
På Rogsjöbodarna, på östra sidan
Ångermanälven en bit norr om Gärdsele, skall det ha
varit mycket vittror, och en del historier är
nedtecknade därifrån. En höstdag i slutet av
1800-talet hade bonden Karl Otto Zetterström i Bölen
kommit till Rogsjöbodarna, och vallen var nyligen
övergiven av fäbodflickorna som buffrat hem till byn.
Karl Otto var törstig av sin vandring, och hade den
turen att flickorna lämnat kvar lite mjölk i ett tråg.
Han gick in i störelset för att dricka mjölken, och
strax kom en okänd kvinna in till honom och bad om lite
mjölk. Han gav henne stävan, och hon drack upp allt,
varefter hon sade att han skulle bli belönad för sin
godhet. En stund senare när han återvände til
störelset fick han se att tråget var fyllt med mjölk
igen, och då förstod han vad det var för sorts kvinna
som hade besökt honom.
En gång var bondhustrun Stina Cajsa
från Bölen ensammen uppe på Rogsjöbodarna för att
göra mesosten klar, när hon hörde skällor och rop
utanför. Hon fick då se fina kor med skällor, och
kvinnor i röda kjolar och granna halsdukar. Helt
plötsligt upphörde synen, och då förstod hon att det
var vittror hon hade sett.
Någon gång i slutet av 1860-talet var
en man från Junsele ute för att titta på en
tjäderlek. Han högg granris för att vila på, samt
gjorde upp en eld för att hålla sig varm. Vid midnatt
kom en kvinna fram till honom vid elden och sade: "-
du har gjort upp eld alldeles mitt i vår väg och vi
slipper ej fram med våra kreatur. Om du vill maka den
ett stycke åt sidan, gör du oss en stor tjänst, och i
morron bitti skall du få skjuta en av mina fetaste
grisar". Han gjorde som hon hade bett om, och efter
ett tag hörde han folk, boskap och vackra locktoner, men
han såg ingenting. På morgonen när han skulle fara hem
fick han se en stor björn som han sköt, och detta skall
då ha varit den belöning som vitterkvinnan utlovat.
En annan vitterhistoria från Junsele
berättar om när Olof Jacobsson från Vallen var på
timmer-körning på Åkerberget någon gång på
1890-talet. När han en dag befann sig på skogen mellan
Åkerbränna och Åkerberget, fick han höra kor och
lockrop. Den hund som Olof hade med sig verkade varken se
eller höra någonting. Han gick då fram till en
vitterkvinna för att fråga om det fanns något
fäbodställe i närheten, men han fick inget svar. Men
när han fick se kvinnans långa tänder förstod han vad
det var för slags folk han träffat.
Ofta brukar äldre personer på
tillfrågan om de varit med om något oknytt, säga att
de inte alls tror på sådant. Men nämner man vittror,
då säger de att visst finns de, det är en annan sak.
En sådan situation var när bonden Nicke Selin i Mo blev
tillfrågad av Gunnar Sellin på en bandinspelning i
början av 1960-talet. Vittror hade han visst varit i
kontakt med. Han hade tillsammans med sin bror Petrus
varit vid Husmyrbodarna vid Löfåsen för att avverka
på senhösten 1906. När de höll på att göra middag i
fäboden, hörde de hur det började hugga på
grannskiftet en bit därifrån. De trodde då först att
det var grannen Per Salomonsson som hade börjat med en
avverkning. De gick då ut på bron till fäboden för at
lyssna. De hörde tre yxhugg, varefter ett skratt ekade.
Då sade Nicke till Petrus: - n Pär Sälmans`n, int tro
ja han skratte då han fäll int! Efter maten skulle de
gå och hälsa på honom, men de såg ingen människa
eller några spår i närheten, trots att de ringade in
ett stort område. Senare på vintern när de skulle till
avverkningen med hästar för att köra ut virket, fick
de uppleva någonting märkvärdigt. Efter två dagar
hörde dom på kvällen hur ett vittersällskap flyttade
därifrån. De hörde hur de for efter Husmyrrået strax
nedanför fäbodvallen, och olika bjällror och skällor
ljöd i mörkret. - de va den finaste musik. De vart rent
"Kangringa opp i yga", dvs. de blev rörda av
den fina musik som skällorna gav ifrån sig.
Det finns många fler s.k.
vitterhistorier att berätta, och jag kan även nämna
att det på Tjälsbodarna bortom Eden, fanns vittror. En
man skulle övernatta där någon gång på 1880-talet,
men det gickinte att sova för allt oväsen som vittrorna
förde. Samma sak var det på Löfåsbodarna i Mo, där
man om nätterna hörde hur det slog i dörrar och
hördes koskällor samt lockrop.
|